onsdag 7. desember 2011

Sjokoladefabrikken:)

I dag har jeg hatt konfekt-bake-dag med tre venninner:)


Hvit sjokoladedrøm
1 pakke Freia hvit sjokolade
Mørk kokesjokolade

Smelt den hvite sjokoladen
Ha den på et brett i den størrelsen man ønsker
Pynt med mørk sjokolade


Sjokolade med peanøtter

100 g kokesjokolade
100 g nougat 
Peanøtter

Smelter sjokoladene i vannbad/mikro
Knus peanøttene
Bland alt sammen og ha det i former


Godt at det er kommet snø i Bergen for da stivner sjokoladen fortere:)

Vi har også laget 

Verdens beste karameller:)
250 g sukker
100 g lys sirup
3 dl fløte
50 g margarin

La alt koke i 1-2 timer.
Skal ikke foss koke, men boble.
For å teste om karamellen er ferdig tar du litt karamell i kaldt vann og prøver å rulle det til en kule.
Klarer du det er den ferdig:)
Hell karamellen i en form og sett den til kjøling.
Når den er blitt kaldt kan du skjære den i passelige biter og dyppe den i sjokolade. 
Sett den så til kjøling igjen.


Flaks for min mann at jeg hadde laget noe godt til kaffen i dag:)


Tror jeg må lage en porsjon til:)

6 kommentarer:

  1. Nam, så deilig! Karameller fikk jeg lyst til å lage:-)

    SvarSlett
  2. Hva skal man si til dette innlegget da
    - nam nam nam :)

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld
    klem klem

    SvarSlett
  3. Nammis!

    Dette så veldig godt ut...
    Tror jeg må prøve!! :)

    Nydelige bilder...

    Stor klem fra Ida
    :)

    SvarSlett
  4. Mmm, så deilig!!
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Mmmmmm karamellene fikk jeg skikkelig lyst å prøve å lage =)

    SvarSlett
  6. Dette er akkurat det jeg var på leting etter :)))
    Tusen tusen takk for at du deler med oss !!

    Kos deg masse i denne førjulstiden, klem Heidi

    SvarSlett